SCHIEDAM– Het Jenevermuseum Schiedam heeft vanmiddag de tentoonstelling Bittere Erfenis: Drank en Kolonialisme geopend, waarmee het nieuwe inzichten wil bieden in de rol van jenever binnen de Nederlandse koloniale geschiedenis. Wethouder Anouska Biekman (D66) opende de expositie, die suggereert dat Schiedamse jenever wel degelijk een rol speelde in de trans-Atlantische slavenhandel. Dit staat haaks op eerdere conclusies van gemeentearchivaris Laurens Priester, die in 2018 stelde dat Schiedamse jenever geen betekenisvolle bijdrage leverde aan deze handel en er zelfs geen echt Schiedams slavernijverleden bestaat.
De tentoonstelling daarentegen wekt de indruk dat jenever diende als betaalmiddel in de slavenhandel en een rol speelde in de bevoorrading van koloniale legers en gemeenschappen. Gemeentearchivaris Priester concludeerde echter in zijn onderzoek dat Schiedamse jenever pas vanaf 1850 een rol begon te spelen in West-Afrika, vanwege eerder te hoge kosten. Volgens Priester exporteerde Schiedam in de 18e eeuw vooral naar Engeland en de Verenigde Staten. Priester: ‘De import van Nederlandse jenever in West-Afrika vond waarschijnlijk voor het eerst plaats aan het einde van de achttiende eeuw. Hollandse jenever was vergeleken met andere gedistilleerde dranken (rum en brandewijn) te duur voor consumenten in West-Afrika. Pas toen de prijs van jenever daalde, vanaf 1850, kreeg de uitvoer naar West-Afrika betekenis. In de 18e eeuw ontwikkelde Schiedam zich tot het centrum van de productie van jenever bestemd voor de export: in de periode 1770-1795 exporteerden de Schiedamse jeneverdistillateurs 85% van hun productie naar het buitenland, vooral naar Engeland en de Verenigde Staten van Amerika.’
Naast de tentoonstelling heeft wethouder Biekman herhaaldelijk een nieuw onderzoek aangekondigd naar het vermeende slavernijverleden van de Schiedamse familie Pichot, die betrokken zou zijn geweest bij plantagebeheer in Suriname. Dit initiatief stuit op kritiek van de OuderenPartij Schiedam (OPS), die stelt dat de wethouder geen controleerbaar bewijs levert voor haar uitspraken over een vermeend slavernijverleden van de stad.
OPS-fractievoorzitter Maarten Reuderink bekritiseert de wethouder openlijk: ‘Zijn haar beweringen gebaseerd op persoonlijke interpretaties in plaats van feitelijk bewijs?’ Ook beschrijft hij de omgang met informatieverzoeken als frustrerend, met afwijzingen van WOO-verzoeken en het verstrekken van irrelevante archieven in plaats van de gevraagde documenten.
Reuderink: ‘In de dystopische roman 1984 van George Orwell werkt de hoofdpersoon als geschiedenisvervalser. Het vervalsen van de geschiedenis is een kenmerk van totalitaire regimes. De onfeilbare leiders wissen daarmee ongewenste feiten uit.’
Ondanks de controverse zet het stadsbestuur (bestaande uit VVD, Denk, PvdA, D66 en Progressief Schiedam) in op zogenaamde ‘bewustwording van het koloniale verleden’. Het coalitieakkoord roept op tot expliciete aandacht hiervoor, onder meer via een bewustwordingscampagne en samenwerking met scholen. Ook wordt de bestuurlijke afvaardiging naar Keti Koti-herdenkingen voortgezet.
De tentoonstelling Bittere Erfenis: Drank en Kolonialisme is vanaf vandaag te zien in het door de gemeente gesubsidieerde Jenevermuseum.
NSB666 mag van mij in de fik vliegen….blus maar met jenever.
Wat een verschrikkelijk zeikwijf is het toch.
Constant d.m.v. list en bedrog zieltjes proberen te winnen voor haar persoonlijke strijd tegen het land wat haar alle kansen en rijkdom heeft gegeven. Stank voor dank.
Laat ze lekker in landen gaan demonstreren waar vrouwen geen rechten hebben, niet naar school mogen en besneden worden.
Waar vrouwen nooit in de regering zullen komen.
Waar de tijd echt stil heeft gestaan.
Die laatste zin zegt alles: Wie betaalt bepaalt.
Waarom 1984 aanhalen als het meer doet denken aan Don Quichote?
God wat heeft dat mens een gruwelijke hekel aan blanken.
Zo iemand wordt een racist genoemd. Waarom is zij daar nog steeds niet voor opgepakt en veroordeelt?
Omdat alleen blanken racistisch kunnen zijn. Zo stelt de staatsleer van het multiculturalisme.
@ Ladage , Eerlijk is eerlijk , die lui zijn niet echt creatief . Ze lopen liever iedere dag 15 kilometer op en neer met een zak water op hun hoofd ipv daar in hun buurt een waterput te maken …………….
Jenever was toen de drugs in die Amerikaanse Burgeroorlog , maar dat Biekman met haar kont als een botswagentje zich ermee bemoeit snap ik niet zo …………………..
Het slavernijverleden van Schiedam moet alsnog verkocht, en blijkbaar heeft de wethouder dan geen boodschap aan feiten.
Waarom steekt Biekman haar handen niet eens in haar eigen ” boezempje ? ” Ze hebben in dat Afrika geloof ik al 10.000 jaar oorlog ………………… Pffffffff