WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

D66-WETHOUDER SCHIEDAM BLIJFT ONBEWEZEN SLAVERNIJVERLEDEN DOORDRAMMEN

SCHIEDAM- Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het heronderzoek naar de vermeende rol van Schiedam in de slavernijgeschiedenis te verbreden door nu ook de geschiedenis van arbeidsmigranten mee te nemen. Het college heeft historisch onderzoek naar het zogenaamde slavernijverleden van Schiedam als één van de prioriteiten gesteld voor de inclusieagenda. Het college wil hiermee ‘bewustzijn creëren’ over de invloed van het verleden op het heden. Het college wil ook een ‘dialoog aangaan’ over ‘dit gedeelde verleden’ en ‘verandering bewerkstelligen om rassendiscriminatie te bestrijden.’

Het Gemeentearchief, dat verantwoordelijk is voor het bewaren en ontsluiten van de historische bronnen van Schiedam, voert het heronderzoek uit, maar dit is niet het eerste onderzoek dat het Gemeentearchief doet naar het slavernijverleden van Schiedam. In 2018 heeft het Gemeentearchief al een uitgebreid onderzoek gedaan naar dit onderwerp. De uitkomst was toen heel duidelijk: er was geen sprake van een Schiedams slavernijverleden.

‘Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar niet zijn eigen feiten’, aldus de OuderenPartij Schiedam (OPS) in een reactie op het heronderzoek dat wordt geleid door wethouder Anouschka Biekman (D66). Maarten Reuderink (OPS) is van mening dat het nieuwe onderzoek al uitgaat van een vooronderstelling dat er een Schiedams slavernijverleden bestaat. Reuderink: ‘In de dystopische roman 1984 van George Orwell heeft de hoofdpersoon de taak om de geschiedenis te vervalsen. Het vervalsen van de geschiedenis is een kenmerk van totalitaire regimes, die zo onwelgevallige feiten willen uitwissen. Ik wil niet zeggen dat het huidige Schiedamse college totalitaire neigingen vertoont, maar dat gold ook voor het vorige college. Het vorige college heeft echter al eens een onderzoek laten doen naar het Schiedamse slavernijverleden, naar aanleiding van een geslaagde grap van Denk. Daar kwam toen nauwelijks iets uit. Het enige feit dat Denk had gevonden, was dat er in Suriname een plantage bestond met de naam Spieringshoek. Maar die plantage had niets met Schiedam te maken. Ook verder bleek het toen volgens een lezing van een Schiedamse ambtenaar, die het onderzoek had uitgevoerd, erg mee te vallen.’

Ondertussen is er een hele santenkraam opgetuigd rondom een stukje Schiedamse geschiedvervalsing door de D66-wethouder, maar blijven concrete nieuwe bewijzen voor het toch bestaan van dat vermeende slavernijverleden uit.

24 gedachten over “D66-WETHOUDER SCHIEDAM BLIJFT ONBEWEZEN SLAVERNIJVERLEDEN DOORDRAMMEN

  1. Maar het moet en het zal. Wat een drammerij van deze wethouder en wat gaat dit de gemeenschap kosten maar vooral wat wil ze er mee bewijzen. Waarom zeggen de overige leden van het college geen stop, ze zijn toch niet bang van d’66.

    1. Piet, deze tante wenst herstelbetalingen los te maken voor haar soortgenoten. Dat is wat hier achter zit. Klein, vervellend nadeel: er is geen bewijs voor dat trans-Atlantisch slavernijverleden van Schiedam. Daarom dendert deze Big Mama daar gewoon met haar volle gewicht overheen. Er is al een compleet circus met dichtregeltje en cursusavondjes in gang gezet, alsof geschiedvervalsing een feestje is.

      En u vraagt zich af welke partijen in het college haar een halt toeroepen? Schiedam wordt, met dank aan een meerderheid van niet-stemmers, bestuurd door PvdA, Progressief Schiedam (een afsplitsing van de SP), D66 en Denk. Oh ja, en de VVD. Moet ik nog meer uitleggen?

    1. Hou aub nou eens een keer op met die schijnheilige reacties van je . Het nest waar jij vandaan komt is verrot en je wilt nog steeds gif onder de onschuldige mensen blijven strooien . Vuile klote Nazi dat je bent …………….

  2. Wat een vertoning, dit kan je toch niet uitleggen aan de belasting betaler. Ga doen waar je voor bent aangesteld ipv je functie te misbruiken voor je persoonlijke gerieven. Weg, zonder wachtgeld

  3. De zwarte Afrikaanse handelaren o.a. voorouders van Aggassie Akwasi, leverden slaven, punt uit.
    De Nederlanders, Spanjaarden, Portugezen, Engelsen en de Arabieren vervoerden ze.
    Geen van de Nederlandse slavenhalers heeft ooit geprobeerd zelf Afrikanen tot slaaf te maken. Incidenteel kidnapten ze wel eens een vrije Afrikaan, maar de gevolgen daarvan waren meestal rampzalig. Om die reden werden de Nederlandse slavenschepen soms maandenlang geboycot door de zwarte Afrikaanse handelaars als er een van hun collega’s verdwenen was. Een keer werd zo’n gekidnapte Afrikaan zelfs op een plantage in de West achterhaald, vrijgekocht en naar Afrika teruggebracht om de slavenhandel in hemelsnaam niet in gevaar te brengen.

    Als dat mens zonodig geld wil hebben geef haar dan een vliegticket naar Afrika, daar komen haar voorouders vandaan.
    De rest van geld voor genoegdoening haalt ze maar bij Aggassie Akwasi.
    Niet uit Suriname, daar wonen de oorspronkelijke bewoners de Indianen genaamd de Arowakken.
    O.a. de Nederlanders hebben er een kolonie met plantages van gemaakt en in de jaren 80 hebben ze het gegeven aan de huidige Surinamers.

    1. @ Jaap ; Laat die Herr 88 Kreuger lekker de klere krijgen . Hij loopt al een hele tijd te fucken op deze site en probeert mensen tegen elkaar op te zetten . Het is nou eenmaal een Mof en zal dat altijd blijven ……………………

      1. Och Jan,
        hij heeft deze keer gelijk.
        Ik geef ruiterlijk toe dat ik mij vergiste met 1982. Dat was dat jaar waarin zijn vriend, de tot zichzelf benoemde majoor, vele landgenoten van hem had vermoord in koele bloede.
        Daarnaast heeft hij alles wat wij, Nederlanders, hadden opgebouwd verkocht aan Brazilianen, Chinezen etcetera. Daarom is Suriname economisch vrijwel hetzelfde als toen de eerste zeilschepen daar arriveerden.
        Daar hoor je die ‘ D66 gleuf’ niet over. En 18 heeft zich ook vergist. In plaats van zijn 1000 jarig rijk waren het er ‘maar’ 12.

  4. Deze dame is vooral bezig met eigen belangen op kosten van de belastingbetaler. Snap niet dat er geen motie van wantrouwen tegen deze bestuurder wordt ingediend. Volgens mij is het college bang dat er weer met het woord “discriminatie” geschermd gaat worden daar zijn deze personen goed in.

  5. Laten we het eens hebben over het slavernijverleden van Marokko en Turkije, die konden er ook een houtje van.
    Sterker nog die maakten zich daar eerder schuldig aan dan het westen.
    Maar daar hoor je Denk en de wethouder niet over. En reken maar niet dat de Turkse kinderen in het Turkse (en Schiedamse) onderwijs daarover wordt verteld.
    O de hypocrisie ,en westenhaat….
    Het gedrag van de wethouder kun je gerust typeren als een hatecrime, en dat is strafbaar! (en haar gedrag heeft behoorlijke rascistische trekjes (en ook dat is strafbaar!)

    1. Jan met de Pet,
      Gooi je pet maar weg.
      Jij mag van mij een kroon krijgen.
      En wat denk je van de Armeense genocide? Die heeft volgens de 5e colonne nooit plaatsgevonden.
      En je zal daar nooit wat over lezen op de moslimschool El Furkan en Ababil.

    2. Wat te denken hoeveel Christenen er tot slaaf zijn gemaakt door dat Moslimgedoe in en rond het Middellandse Zeegebied ? Een Moslim is het zelfde als een Mof , ze zijn nooit te vertrouwen ……………..

  6. Stel je voor dat dat hele slavengedoe inderdaad allemaal verzinsels zijn. Weet je wel wat dat voor zo’ n Biekman betekent? Die is helemaal in paniek. Een compleet lulverhaal afsteken zonder bewijs. En dat gaat allemaal uitkomen. Die kan haar koffers maar beter alvast pakken.

  7. Mevrouw bijt zich vast op iets waar niemand die nu leeft bij betrokken was. Nederland heeft lang geleden de slavernij bij wet verboden (1860-73). Historische slavernij is een feit, en iedereen erkent dat ook gewoon. En nu klaar met dat gezeur. Anno 2023 moet het over moderne slavernij gaan, zoals de Yezidi vrouwen en kinderen die tot slaaf zijn gemaakt door ISIS; de Oeigoeren die tot slaaf zijn gemaakt door de CCP, en de tot slaaf gemaakte kinderen in Afrika? Want dat zijn tenminste actuele kwesties. Maar het lijkt erop dat deze wethouder iets wil bewijzen. Ondertussen vormt ze het zoveelste voorbeeld waarom al die idiote subsidieregelingen nu echt grondig op de schop moeten.

  8. Moet je ” Moriaantje zo zwart als roet ” zien kijken ……………..Die blik van haar zegt al genoeg ; Wie is nou eigenlijk die agressor ?……………………..

      1. Het lied is nu onderwerp van een discussie over racisme, omdat wordt gesteld dat Moriaantje zo zwart als roet is. Het liedje is al eeuwen oud.
        Het zijn dezelfde mensen die ook Zwarte Piet en de negerzoen willen verbieden en net als bij de discussie over Zwarte Piet hebben zij geen gelijk. In de vroegere tijden was een donker persoon iets wat men zelden zag. Het waren de Joden die toen gediscrimineerd werden en van de schrijver is juist bekend dat hij veel Joodse vrienden had. Het vers over Moriaantje gaat dan ook over tolerantie.

        1. Negerzoenen zijn al verboden Jaap, Jodekoeken (van Davelaar) heten nu Odekoeken. Er is ook hoop voor jou, er wordt in hogere kringen gewerkt aan een wetsvoorstel dat mannen hun lul geen Japie meer mogen noemen.

          1. Met het laatste ben ik het geheel eens Kreugertje 88.
            Japie is een verkleinwoord en denigrerend voor de meeste mannen, heb het hier over mannen, niet over moffen.
            Het is niet voor niets dat jij een klant bent bij urologie voor Viagra. Je boegbeeld 18 had ook een wokkeltje. Daarom gebruikte hij zijn hond voor Eva. Moet jou toch bekend voorkomen als dierenbeul.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *