WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

GAS TERUG BIJ ANTI-PIET MAASSLUIS

Burgemeester Edo Haan (PvdA) heeft contact gehad met Afriyie en zijn stichting. Afriyie heeft beloofd zich koest te houden tijdens de landelijke intocht in Maassluis op 12 november in ruil voor de verspreiding van zijn kijk op Zwarte Piet en de slavernij. Afriyie is deze week veroordeelt tot het betalen van een boete van 1.500 euro voor de mishandeling van een agent tijdens de nationale intocht van Sinterklaas op 15 november 2014 in Gouda.
Burgemeester Edo Haan (PvdA) heeft contact gehad met de stichting van anti-Zwarte Piet Jerry Afriyie. Met zijn stichting heeft Afriyie beloofd zich koest te houden tijdens de landelijke intocht in Maassluis op 12 november in ruil voor de verspreiding van zijn kijk op Zwarte Piet en de slavernij. Afriyie is deze week veroordeelt tot het betalen van een boete van 1.500 euro voor de mishandeling van een agent tijdens de nationale intocht van Sinterklaas op 15 november 2014 in Gouda.
MAASSLUIS- Ouders in Maassluis hebben aangekondigd hun kinderen van school te houden bij inzet van een lespakket tegen Zwarte Piet. Dit als reactie op berichten over een afspraak tussen de gemeente en activisten om een lastercampagne tegen Zwarte Piet via basisscholen aan te bieden aan kinderen.

De gemeente Maassluis stelt nu dat slechts ‘verkennend is gesproken’ met de anti-Zwartepietengroep over het aanbieden van het omstreden lespakket op basisscholen. Uit deze verkennende gesprekken komt ook het plan om tijdens het bezoek van Sinterklaas en al zijn Zwarte Pieten een tentoonstelling te houden ‘met alle informatie en de historie over het Sinterklaasfeest’.

Vast staat dat vanuit de gemeente is aangeboden intermediair te zijn tussen de anti-zwaterpietengroep achter de Stichting Nederland Wordt Beter en de directies van basisscholen bij het aanbieden van een bestaand lespakket. Het zou vervolgens aan de scholen zelf zijn of zij van het aanbod gebruik maken om kinderen te confronteren met de hetze tegen Zwarte Piet.

Eerder deze week werd bekend dat burgemeester Edo Haan (PvdA) een afspraak heeft gemaakt met de (marginale) groep achter de aanhoudende aversie tegen Zwarte Piet. De stichting achter dit protest heeft beloofd zich koest te houden tijdens de landelijke intocht in Maassluis op 12 november in ruil voor de verspreiding van de lespakketten. Via de sociale media is daarop een stortvloed aan afkeurende reactie losgebarsten. De gemeente zou zich schuldig maken aan het verspreiden van ‘politiek gekleurde propaganda gericht op kinderen.’

8 gedachten over “GAS TERUG BIJ ANTI-PIET MAASSLUIS

  1. het wordt steeds gekker hier in Nederland. In Suriname lachen ze zich rot om die rare Hollanders die hun oren laten hangen naar een paar emotionele gekleurde landgenoten (laat ik beleefd blijven). In Suriname worden zelfs de Surinamers nog zwarter geschminkt. En ze vieren op die manier met volle overtuiging . Sinterklaas. En verder zouden al die Ziele Pieten dit verslag eens moeten lezen.

    Ons Onderzoeksbureau voor behoud van tradities en Feestdagen heeft een jaar lang studie gedaan naar de originaliteit van het Sinterklaasfeest en de oorsprong daarvan.

    Na een diepgaande studie komen de volgende feiten naar voren.

    Sinterklaas, oorspronkelijk Saint Nicolas, is geboren rond het jaar 280 en was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige zuidwesten van Turkije.
    Volgens de overlevering stierf Saint Nicolas op 6 december 343, en werd begraven in de stad Myra.

    Saint Nicolas was beschermheilige van zeelieden, pandjesbazen, handelsreizigers, dieven, maagden, prostituees, en kinderen.

    Er gaan vele verhalen rond over de wonderen die Saint Nicolas heeft verricht, en zijn graf in een speciaal voor hem gebouwde kerk in Myra, werd een bedevaartsoord voor duizenden reizigers.

    Veel later in het jaar 1087 veroverden de Turken de stad Myra en omdat de Roomskatholieke kerk het verafschuwde dat de Bisschop van Myra in heidense handen zou vallen, opende zij het graf van Bisschop Saint Nicolas en namen zijn overblijfselen (relieken) mee naar de Italiaanse stad Bari waar ze een kathedraal bouwde voor de heilige San Nicolas.

    Nu de heilige San Nicolas in Italië lag begraven verspreide de geruchten over zijn personage zich over heel Europa.
    Via Napels, Rome, Spanje, en Frankrijk, kwam de rooms katholieke verering van deze Bisschop ook in Nederland en Engeland terecht, en werd het een feestdag.

    Eerst werd deze kerkelijke feestdag nog met plechtigheden gevierd, maar in de zestiende eeuw begonnen de Protestanten deze paapse feestdag met behulp van de staat te verbieden.

    Het feest hield toch stand, desalniettemin door er minder religie aan te verbinden en het feest aan te passen, maar men verbood het niet meer alsof het een katholiek feest was, maar door het minder katholiek te maken werd het een feestdag van een gulle gever voor alle religies.

    In bijna heel Europa vinden we het feest van Saint Nicolas terug, met een steeds terugkerende gelijkenis; de beschermheilige Nicolas en zijn medepersoon/personen.

    In Italië zijn er vier belangrijke dagen die het feest van Saint Nicolas bevatten.
    De aankomst van de relieken van de Bisschop in de stad Bari wat gevierd wordt op 7, 8, en 9 mei, en de dood van de Bisschop op 6 december.

    Tijdens de driedaagse feestdagen in mei wordt een beeld van de heilige door de straten gedragen omring door in het zwart geklede mannen en dansende kinderen.

    Frankrijk kent Saint Nicolas samen met Pére Fouettard, een in het zwart geklede (jonge)man met een bedekt of gesminkt gezicht die de kinderen een takje geeft van zijn roe.
    Pére Fouettard maakt lawaai en rare sprongen om de kinderen bang te maken.
    De avond ervoor zetten kinderen hooi en een bakje water neer voor de ezel, en de volgende ochtend ligt er een kado voor in de plaats.
    De Saint deelt kado’s uit aan de lieve kinderen, maar uiteindelijk krijgen alle kinderen wel kado’s.
    Saint Nicolas rijd daar niet op een paard maar op een muilezel.
    6 December.

    In België lijkt het feest meer op de Nederlandse versie, met Sinterklaas op een paard, op een boot die van Spanje komt.
    De kinderen krijgen speculaas en chocola, en voor het paard wordt een wortel klaargelegd en voor Sinterklaas een glas bier.
    Sinterklaas wordt daar bijgestaan door Hanscrouf, met eenzelfde functie, het bang maken van de kinderen.
    Nacht van 5 op 6 December.

    In Duitsland wordt Niklaus bijgestaan door Ruprecht.
    De traditie van Niklaus, Klas, of Bullerklas is gelijk met die van Nederland, en ook de “bezigheden” van Ruprecht zijn gelijk aan die van Zwarte Piet, namelijk het bang maken van de kinderen die stout zijn geweest en het geven van de kadootjes en snoepgoed van Sinterklaas aan de lieve en gehoorzame kinderen.
    Nacht van 5 December

    In Luxemburg wordt Kleeschen bijgestaan door housecker.
    Ook hier heeft Housecker dezelfde functie als Ruprecht, Hanscrouf, en Pére Fouettard, namelijk het bang maken van stoute kinderen.
    Ook lijkt hij min of meer op de traditionele Pére Fouettard, zijn Franse collega.
    6 December.

    Oostenrijk kent Sinterklaas als Nikolo of Niglo.
    Nikolo word bijgestaan door twee Krampus, zijn zien er uit als duiveslachtige zwarte monsters.
    Ook hier weer hebben de Krampus de functie van het bang maken van stoute kinderen zodat ze geen ondeugd begaan.
    Hier hangt nog een beetje een religieuze tint aan het Sinterklaas feest omdat de kinderen worden ondervraagd over de cathachismus en de gebeden.
    Avond van 5 December

    In Nederland rijdt Sinterklaas op een wit paard en komt met de boot uit Spanje.
    Hij wordt bijgestaan door zwarte pieten die net als de Franse pére fouettard een zak dragen en een roe in de hand hadden.
    De pieten dansen maar lijken in het opzicht van het bang maken van kinderen minder op hun collega’s uit de omringende landen.
    Avond van 5 December.

    Ons onderzoeksbureau komt tot de conclusie dat de Heilige Saint Nicolas de Bisschop van Myra zich al in de vroege geschiedenis bezig hield met het opvoeden van kinderen.
    Omdat de Bisschop ook beschermheilige was voor zeelui, dieven, prostituees, enzovoorts, nemen wij aan dat doordat de Heilige voortdurend in contact stond met deze ontspoorde mensen, hij probeert te voorkomen dat de kleine kinderen zich in dezelfde situatie werken.
    Met de bangmakerij door zijn hulpjes probeert hij de kinderen in het rechte spoor te houden, en hij beloont ze daarvoor met kadoos en snoepgoed.

    Oorsprong van de traditie komt voort uit vele aannames en legendes van de Christelijke religie en de geboorte van Jezus.
    Het Katholieke Driekonigen of ook wel “De aanbidding der Koningen” genoemd, valt op zes December.
    De drie Koningen hebben namen, namelijk Casper uit Azie, Melchior uit Europa, en Balthazar uit Etiopië.
    De verering van de Heilige Bisschop San Nicolas zou volgens de legende over zijn komen waaien uit Spanje via de zeelieden.
    Dat maakt mede aannemelijk waarom Sinterklaas uit Spanje komt.
    Een andere reden waarom de Heilige Bisschop uit Spanje komt zou kunnen zijn dat zijn graf in Bari tijdelijk Spaanse grondgebied was ten tijde van de bezetting door de Spanjaarden.

    Dat het Sinterklaas feest iets met de slavernij en of onderdrukking te maken heeft, staat geheel los van de feiten.
    Ons onderzoeksbureau heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar de feiten en myten rond de viering van het Sinterklaas feest en heeft aan kunnen tonen dat de oorsprong van het feest rond de 11de en de 12de eeuw is begonnen, ver voor de slavernij.

    Waar de traditie van Zwarte Piet vandaan komt, is niet helemaal duidelijk.
    Er gaan drie legende rond die we hieronder zullen beschrijven.

    1.
    De “knecht” van Sinterklaas is een Moor (Afrikaan) die als boeman de kinderen bang maakt en in Spanje is aangekomen.
    Dit is de laatste versie die wij tijdens onze studie zijn tegengekomen.

    2.
    Een boeman heeft drie kinderen gedood en opgesloten in een ton en die verstopt in zijn huis.
    De Heilige Bisschop heeft de kinderen weer tot leven gewekt.
    Als straf heeft Saint Nicolas de boeman geboden hem te begeleiden en kado’s uit te delen, maar ook om stoute kinderen te straffen om ze zo te leren goed te leven.
    Dit zou zich afgespeeld hebben in de levensjaren van Saint Nicolas.

    3.
    De God Odin reed op een wit paard (Sleipnir) door de lucht, en werd bijgestaan door zwarte raven Hugin en Munin.
    Hier wordt min of meer Sinterklaas gezien in de god Odin (Wodan) en worden de zwarte raven voorgesteld als de zwarte pieten.
    Dit is de oudste legende die wij hebben kunnen ontdekken naar de zoektocht van de traditie van Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Het veegt ook de aanname van tafel dat Zwarte Piet een door roet besmeurde helper is van Sinterklaas.
    Wat aannemelijk kan zijn, is dat de blanke Europeaan in vroeger jaren de zwarte mensen als angstig heeft ervaren en daarom heeft gekozen voor de afrikaanse medemens.
    Ook is aannemelijk dat de geschiedenis van Saint Nicolas een “copy” is van de verering van het kindje Jezus door de drie koningen uit het oosten.
    De aanwezigheid van een Moor (de Etiopier Balthazar) zou kunnen verklaren waarom er in het zwart geklede mensen rond de Bisschop lopen.
    De aanname dat de zwarte pieten uit de slavernij geschiedenis van Spanje zijn komen overwaaien is onjuist.
    Zoals al eerder vermeld wordt er al ver voor de slavernij verhaald over zwarte raven, en zwart geklede en/of geschminkte mensen rondom Saint Nicolas.

    Aangezien de legenden spreken over drie verschillende mogelijke oorzaken waarom er bij Sinterklaas altijd een zwart personage is te vinden, kunnen we ervan uitgaan dat dit in alle gevallen alleen maar heeft te maken met het bang maken van kinderen.
    In geen van de gevallen is volgens de studie van het onderzoeksbureau mogelijkerwijs sprake van slavernij of misbruik van zwarte piet.
    De personages zwarte piet hebben alleen tot functie de kinderen bang te maken om hen te weren van het rechte pad af te wijken ten goede van hun opvoeding.

    Het OBTF is van mening dat zwarte piet dus niets met het slavernij verleden heeft te maken.

    I REST MY CASE !!!!

  2. Dus ze houden zich rustig in ruil voor hun propaganda?
    Logisch…..
    Gewoon laten komen en ons het laten oplossen!

  3. Waarom wordt dit verhaal niet duidelijk in alle kranten geplaatst zodat iedereen het kan lezen voorstanders en tegenstanders misschien is het dan eindelijk stil. Zelf wist ik allang dat het niets te maken heeft met slavernij het feest bestond al veel langer. Mag ik het copieren en op mijn Facebook plaatsen?

  4. Ik zeg dit verhaal kopiëren naar facebook en plaatsen op pagina 1 in alle kranten.
    Dan is het hele gezeik over zwarte piet over. Zo niet alle tegenstander in de zak en mee terug naar Spanje.

  5. De mensen die Sinterklaas en Zwarte Piet niet kunnen begrijpen moeten maar naar een land gaan waar ze wel worden begrepen weg met die zeikers dit is een kinderfeestje en absoluut niet discriminerend ben geen kind maar word super vrolijk als ze weer in het land zijn en voel ik me weer even kind dus zeikers rot op!!!!

  6. Je moet wel diep zinken als je zo ver zwicht om kinderen te verplichten door detectiepoortjes te lopen.
    Met dank aan politiek correct Nederland!

  7. Nederland blijkt steeds meer de democrate van de grootste bek. Een kleine minderheid, meestal in Nedrrland met open armen ontvangen, gaat zich nu met onze cultuur bemoeien. Niet eens met dingen zoals deze in Nedrrland zijn. Inpakken en wegwezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *