WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

OVERZICHTSTENTOONSTELLING JAN HENDRIKSE SCHIEDAM

Jan Henderikse. Alles en Niets bevat werk van privéverzamelaars en musea in Nederland, België en Duitsland. Uit de eigen collectie komt Kratjeswand, dat de kunstenaar in 1962 voor de nultentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam maakt. Het stond ook in het Guggenheim Museum in New York. In Amsterdam wil Henderikse twintig kratten bier van de marmeren trap gooien. ‘Ik zag het helemaal voor me, zo’n fantastische schuimlaag op de museumvloer.’ Ook stelt hij voor om een flitsapparaat bij de uitgang te plaatsen zodat bezoekers nog dagenlang vlekken voor de ogen hebben. ‘Echt kunst om mee te nemen’, vindt Henderikse. Directeur Willem Sandberg keurt het af en vraagt: ‘Ben je van God los?’

SCHIEDAM- Het Stedelijk Museum Schiedam komt met de overzichtstentoonstelling van het werk van Jan Henderikse;  Alles en Niets.

Na succesvolle tentoonstellingen met de nulgroep, Jan Schoonhoven en herman de vries presenteert het Stedelijk Museum Schiedam een groots overzicht van het jongste lid: Jan Henderikse. Hij maakt radicale kunst, van afval en alledaagse producten als kratten bier, centen en kurken. Ook verheft hij de eenvoudige dingen van het leven tot kunst. Soms oogt het leeg, dan weer overdadig: alles en niets. Het is voor het eerst dat het werk van Jan Henderikse (Delft, 1937) op zo’n grote schaal is te zien. Jan Henderikse. Alles en Niets loopt van 3 maart tot en met 10 juni 2018 en bevat een nieuwe installatie die hij speciaal voor deze tentoonstelling maakte.

Het werk van Henderikse is geworteld in nul, maar door zijn radicale aanpak en het gebruik van verschillende media heeft het ook te maken met nouveau realisme, popart, Fluxus, conceptuele kunst en appropriation art. Over zijn materiaal zegt Henderikse: ‘Voor mij had het werken met afval vooral ook met liefde te maken. De liefde van mensen voor al die spullen en dingen. Vandaag is het ‘begeerte’ en morgen is het ‘afval’. Dat houdt me bezig. Mij interesseert álles wat de mens beweegt!’

Op de tentoonstelling zijn ook de muntenreliëfs van Henderikse te zien die hij in de jaren zestig exposeert onder de titel Jan Henderikse uses Commom Cents. Daarover zegt hij: ‘Het was een titel met een aardige dubbele bodem. Ik heb altijd gevonden dat je als kunstenaar je gezonde verstand moet gebruiken. Kunstenaars moeten niet te veel filosoferen over hun eigen werk, dat brengt alleen maar ellende en flauwekul. Onleesbare onzin, tot aan Mondriaan toe.’

 

Foto: Nulgroep, 1961, v.l.n.r. Jan Henderikse, Jan Schoonhoven, Armando, Henk Peeters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *